Niklas Nyroth i Robot Aviation er valgt til ny styreleder i UAS Norway.

Den nye styrelederen i UAS Norway – vil få inn flere bedrifter

Den nye styrelederen i UAS Norway startet dronekarrieren som testpilot for det svenske forsvaret da han var 18 år gammel. Nå er Niklas Nyroth daglig leder i Robot Aviation og fra onsdag styreleder i bransjeorganisasjonen UAS Norway.
Hans O. Torgersen

Vi kunne ha skrevet at UAS Norway for første gangen har en svensk styreleder, men nå har Nyroth jobbet og bodd i Norge i åtte år, så det lar vi ligge.

Nyroth ble sammen med resten av styret enstemmig valgt på årsmøtet i organisasjonen onsdag.

På spørsmål om hva han ønsker å få til som styreleder, er han meget klar:

– Det er å få industrien til å delta mer aktivt. UAS Norway startet tidlig og har med mange brukere, men industrien har mistet lysten og er ikke så engasjert lenger. Vi trenger tre ting å stå på. Vi trenger akademia;  flere skoler, institutter og universiteter. Vi trenger industrien. Og så trenger vi sluttbrukere. Det ene overlever ikke uten den andre, sier Nyroth til Dronemagasinet. 

Vet ikke hvordan skaffe riktig forsikring

Han forteller som eksempel at mange han snakker med som har tatt i bruk droner ikke vet hvordan de kan skaffe seg den riktige forsikringen.

– Da syns jeg noe er litt galt, når man ikke i første omgang ser på den største bransjeorganisasjonen. De har spurt sitt forsikringsselskap, og de vet ingenting om droner og forsikringer. Så jo flere som ser muligheten i UAS Norway, desto enklere blir det. Og så kan vårt forsikringstilbud kanskje bli enda bedre ved at flere og flere bruker det, sier den nyvalgte styrelederen. 

Oppvokst på Gotland

Etter åtte år i Norge er det fortsatt mulig å høre på språket hans at han er svensk, men han sier selv at dialekten hans kan være vanskelig å plassere.

– Jeg er jo oppvokst på øya Gotland midt i Østersjøen, så min dialekt er litt rar og vanskelig å plassere for mange.

Den unge Nyroth fløy modellfly som hobby, og det staket ut karriereveien for ham.

Robot Aviation har Forsvaret som en av sine kunder. FOTO: Robot Aviation.

Bensindrevne droner

Vi nevnte at han ble testpilot på droner for det svenske forsvaret da han var 18 år gammel. Dette var bensindrevne store modellfly med faste vinger.

– Det var et behov hos det svenske forsvaret å ha en testpilot som gjorde at jeg fikk sjansen. Så jeg begynte allerede som 18-åring jobbe for det svenske forsvaret som testpilot for deres droneprosjekt. Og det førte til mye kontakter rundt om i verden. Jeg fikk privilegiet tidlig på 1990-tallet å reise rundt til ulike produsenter og teste.

Reisene førte ham til Israel, Tyskland, USA og Asia.

– Vi lærte veldig mye om droner, spesielt om militær bruk. Men dette var før det fantes en definisjon på hva som var kommersielt. 

På arbeidsplassen til den nye styrelederen i UAS Norway produseres det også fastving-droner. FOTO: Robot Aviation.

Dronene på den tiden var nesten bare militære, og de hadde bensinmotorer.

– Jeg flyttet til USA som 25-åring og jobbet der i ti år med et selskap som utviklet droner, framfor alt til den amerikanske hæren.

Senere kom Nyroth inn på salgssiden, og etter hvert til Robot Aviation og Hønefoss. Etter konkursen for to år siden overtok han som eier sammen med to andre.

– I dag er vi 22. Det reflekterer litt av hvordan det er i bransjen i dag. Det er veldig mye tilvekst.